Filmtips - Winter in wartime

 

 

1945. Under 2:a världskrigets sista månader är Holland täckt av snö och människor kämpar för att skaffa mat åt sina familjer. 14-årige Michiel vill desperat hjälpa motståndsrörelsen men hans pappa, som är borgmästare, vill inte ta några risker när slutet på kriget är så nära. Michiels granne Dirk planerar dock ett anfall mot ett tyskt vapenlager och ber Michiel att leverera ett brev om det skulle hända honom något. Anfallet går snett, och personen Michiel ska leverera brevet till är sårad efter att ha blivit skjuten av tyskarna. Michiel får snart lära sig att allt inte är svart eller vitt och att gränsen mellan gott och ont inte alltid är helt tydlig.

 

Detta är en väldigt bra film tycker jag. Även om den utspelar sig under andra världskriget så handlar det inte så mycket om själva kriget utan mer om en pojkes öde. Vad man är beredd att göra för andra och för sig själv under en tuff tid. Så även om ni inte gillar krigsfilmer så kan jag starkt rekommendera denna!!


Lämna ett avtryck
Postat av: johanna

Har precis färgat håret. Se mitt inlägg. Blev det bra? :D

2011-12-11 @ 19:09:01
URL: http://nattstad.se/johannalicious
Postat av: Johanna

har varit i ystad och ätit julmiddag med familjen, åkte igår, kom nyss hem.... :)

2011-12-11 @ 20:01:07
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Dragana

Det verkar som en bra film, men mycket sorglig kan jag tänka mig. Jag kan inte med och se på sorgliga filmer. :(

2011-12-11 @ 22:09:11
URL: http://iseedee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Något att säga?:

Trackback
RSS 2.0